מובילים
חיים בריאים

aicon

גמילה מעישון: למה כדאי להתחיל דווקא במסגרת העבודה?

מעסיקים רבים מעוניינים שהעובדים שלהם ייגמלו מעישון, אבל מתברר שגם עבור העובדים עצמם מקום העבודה הוא המסגרת האופטימלית לתהליך כזה. מדוע זה קורה?

אם בעבר דאגה לרווחת העובד התמקדה בעיקר במאפיינים של שכר או ימי חופש, כיום כבר ניתן מקום נרחב גם לאספקטים אחרים. מנהלי חברות וארגונים שמעוניינים בעובדים מסורים ושבעי רצון לאורך זמן, יודעים שעליהם להשקיע גם בעולמות תוכן נוספים. אחד מהבולטים שבהם, הוא נושא הבריאות. הסיבה לכך פשוטה – עובדים שאינם מרגישים במיטבם נוטים להחסיר ימי עבודה, מתקשים לסיים את המטלות שלהם בזמן ומשקיעים פחות מאשר עמיתיהם.

מעסיקים שמעוניינים לקדם את הפן הבריאותי בחברה שלהם, יכולים לפנות לאפיקים שונים. החל משינוי התפריט בחדר האוכל, דרך עמדות עבודה ארגונומיות ועד להקמת חדרי כושר. פתרון נוסף שנועד להשקיע באספקט הבריאותי של העובדים, והפך לפופולארי בשנים האחרונות, הוא שילוב סדנאות גמילה מעישון במסגרת העבודה. 

עבור המעסיקים, עידוד העובדים להיגמל מעישון היא מטרה שהתועלות שלה ברורות. עובדים שאינם מעשנים נהנים מבריאות טובה יותר, יוצאים לפחות הפסקות ולכן גם עשויים לגלות יעילות רבה בעבודתם. ועם זאת, מתברר שגם עבור העובדים עצמם, מקום העבודה הוא הסביבה המיטבית לקבל את ההחלטה המשמעותית הזו – אפילו במקרה של מעשנים שכבר כשלו בניסיונות גמילה מעישון בעבר. קיימות מספר סיבות עיקריות שתומכות בעובדה הזו:

  1. הימצאות בסביבה בעלת השפעה משמעותית – סביבת העבודה היא המקום בו עובדים מבלים חלק ניכר מהזמן שלהם. ככזו, הם חשופים בה לאימוץ הרגלים שליליים מחד וחיוביים מאידך. התוצאה היא שעובדים שמעוניינים לעבור תהליך גמילה מעישון, עשויים להתקשות לקבל את ההחלטה אם כל הצוות שלהם ממשיך לצאת להפסקות עישון יומיות.
  1. יצירת קבוצת תמיכה – גמילה מעישון היא תהליך שקל יותר לעבור כקבוצה, בייחוד אם היא מורכבת מאנשים שהעובד כבר מכיר. רשת תמיכה של מספר עובדים שנמצאים בתהליך באופן משותף ועומדים בפני ה"פיתוי" יחד, תגביר משמעותית את הסיכוי להצלחתו.
  1. נוחות וגמישות – תוכנית גמילה מעישון שזמינה למעשן במקום עבודתו, מייתרת עבורו את הצורך לבזבז זמן על חיפוש קבוצת גמילה חיצונית, כמו גם על ניסיון לשלב אותה בסדר היום. העובדה הזו מגבירה את הסיכוי שייקח בה חלק, ושיגלה פתיחות אל התכנים יותר מאשר במסגרת אחרת.
  1. נגישות לכלל העובדים – חלק מציבור המעשנים לא חשוף לפתרונות האפקטיביים הקשורים לגמילה. פתיחת סדנת גמילה מעישון במקום העבודה עצמו, מעניקה לכלל העובדים את הגישה אל תכנים שאולי לא היו נחשפים אליהם מיוזמתם.

עבור מעסיקים שמתלבטים אם לקדם סדנת גמילה מעישון במקום העבודה, ניכר שהיתרונות הם ברורים. מדובר בהחלטה שלא רק שתיטיב עם תפוקת העסק, אלא גם תקבל רוח גבית מהעובדים עצמם – מעשנים ולא מעשנים כאחד. 

דילוג לתוכן